NEJČASTĚJŠÍ VÝCHOVNÉ CHYBY
NEJČASTĚJŠÍ VÝCHOVNÉ CHYBY Nejčastější výchovné chyby , které mají za následek nízké sebehodnocení a pocit méněcennosti : Podmíněná láska Malé dítě je na svých rodičích do značné míry závislé a potřebuje jimi býti milováno . Pokud rodiče vážou svoji náklonost k k dítěti nějakými podmínkami , dítě se naučí , že lásku si je možné (a nutné) vykupovat . Např. : "Dokud to nesníš , ani za mnou nechoď. Zlobíš , nemám tě rád/a . Dítě si na základě takových sdělení nevědomě vytvoří pravidlo , že může být přijímáno pouze tehdy , když něco bude či nebude dělat . Necitlivé srovnávání s ostatními "Podívej se na Mařenku , jak krásně píše , a ne jako ty , troubo" ,"Jo to sousedův Pepíček , toje šikovnej kluk - z toho něco bude , narozdíl od tebe ". Dítě si takhle osvojí, že lidé se v zásadě dělí na schopné a neschopné , chytré a hloupé či hodné a zlobivé a že je často zařazováno k těm druhým . Naučí se prohrávat ve srovnání s ostatními a to až do dospělosti . Odsuzování celé osobnosti "To se dělá , krást hrušky z cizí zahrady ? Jsi darebák !","Ty nemehlo , to neumíš spočítat ani tak jednoduchej příklad ?" Dítě si zafixuje , že udělat chybu znamená být neschopný nebo špatný a vypěstuje si pocit neschopnosti či méněcennosti . Více kritiky , než pochval Udělat něco správně je samozřejmost , která není hodna komentáře a chyby se naopak zveličují . Je-li dítě za něco necitlivě kritizováno ("Debile","Blbče","Z tebe nikdy nic nebude"), těžko si vytvoří potřebnou sebedůvěru a pocit vlastní hodnoty . Dítě se naučí nevšímat si vlastních úspěchů na jedné straně a neodpouštět si pochybení na straně druhé . Potlačování oprávněné hrdosti "Nemysli si , že už všechno znáš !","No tak se ti jednou něco povedlo , ale to nic neznamená". Z obavy , abysi dítě neosvojilo aroganci a domýšlivost , potlačují rodiče oprávněnou hrdost na vlastní dobré výsledky . Člověk se naučí nedávat hrdost najevo , případně ji ani necítit , tvářit se skromě a eventuální pochvalu od druhého zahrát do ztracena , čímž se ovšem okrádá o možnost prožít vlastní úspěch . Podceňování schopností Normální dítě mívá potřebu předvést svému okolí , co umí . Rodiče ho v tom často brzdí. "Na to jseš ještě moc malej !", Raději to nech , ještě ti to spadne!", Tomu nerozumíš !". Takhle vychovaný člověk se nenaučí pouštět se do nových a neznámých činností , podceňuje své schopnosti a jeho možnosti zůstanou nerozvinuty .