Otcové poskytují své rodině vedení
Otcové poskytují své rodině vedení
Vůdce nebo vládce je ten , kdo vede , ten kdo je povolán vládnout , řídit či naři-
zovat , ten , kdo zajišžuje vedení a určuje směr v oblasti , za niž je odpovědný .
Vedení aautoritu lze delegovat na více lidí a více lidí se o ně může dělit . Prakticky
ve všech situacích je zásadně důležité , aby byl autoritou pověřen více než jeden
člověk , jinak nepřítomnost tohoto jediného člověka povede ke zhroucení vedení .
Je však stejně tak důležité , aby v řetězci rozhodování byl někdo , kdo má koneč-
nou rozhodovací pravomoc .
Člověk se samozřejmě musí pohybovat v určitých hranicích .
Vedením v rodině je pověřen jak otec , tak matka . Děti mají poslouchat své rodi-
če . Jak otec , tak matka mají mít autoritu . Písmo říká , že úcta k autoritě zajišťu-
je dětem , že zůstanou naživu : "Abys byl dlouho živ na Zemi ."(List apoštola
Pavla Efezským 6,3) . Oba rodiče přispívají k vedení rodiny , avšak definitivní
rozhodnutí má být na jednom člověku . Bible vyzívá otce , aby zaujali toto místo .
K péči o domov a výchově dětí dostal muž pomocnici - manželku . Ona není tou ,
jíž by přenechával všechnu dřinu , nýbrž tou , která je vyzdvižena na místo po je-
ho boku . On není jedinou autoritou , ale je definitivní pozemskou autoritou ve své
rodině . On má být hlavou .
Bůh dal otci čelní místo při vedení rodiny . Toto své vedení otec projevuje tím , že
celou svou rodinu směřuje k cíli astará se o blahobyt těch , kteří mu byli svěřeni ,
včetně té , která je v rozhodování hned na druhém místě . To vyžaduje víc než jen
jídlo a oblečení - to vyžaduje otce odpovědného za blahobyt rodiny . Jeho zodpo-
vědností vůči rodině je zajistit základní péči každému jejímu členu . Jeho úkolem
je připravit děti na samostatný život v dospělosti a zajistit v rodině takové
prostředí , kdese každý její člen může rozvíjet jako jedinec i vyjádřit svou lásku a
přispět vlastní pomocí své rodině .
Naše odpovědnost by nás otce měla vést k tomu , abychom sestoupili z našich
výšin . V životě máme poslání , při němž je mnohem lépe , je-li naplněno pokorou .
Hlavní věcí není usadit se na trůnu , ale zajišťovat v našem "hradu" vedení !
Jediným způsobem , jak při tom uspět , jese této práci oddat .
Ke zlům ve společnosti velice přispěli nezodpovědní otcové . My spolu s rannou
křesťanskou církví věříme a učíme , že "kdo se nestará o své o své blízké a zvláště o
členy rodiny , zapřel víru a je horší než nevěřící"(I.List apoštola Pavla Timoteovi 5,8).
Avšak rodina má i potřeby , které přesahují jídlo a obydlí . Je smutné a tragické ,
že to co mnozí otcové dávají své rodině , by se skoro dalo nahradit peněžní poukázkou úřadu sociální péče .
My neseme zodpovědnost . Co to znamená v každodenním životě ?
Kdosi řekl : "Nelehko je hlavě , která nosí korunu ." Otcové tou hlavou jsme my .
Znamená to , že známe všechny odpovědi a že náš názor je vždycky nejlepší ? Zna-
mená to , že my děláme všechna rozhodnutí , žese nikdy nemílíme a že se nikdy
nepřiznáme že jsme udělali chybu ? Znamená to , že jsme zdrojem , který uspokojí
každou potřebu a vyřeší každý problém ? I když otcové vědí , že odpověď na tyto
otázky zní "NE" , mají tendenci takovou roli sehrávat . Mnozí z nich přistupují k man-
želství s doměnkou , že být hlavou znamená být vševědoucí , všemoudrý a ke všemu
dostačující . Jako otcové víme , že takoví nejsme , ale byla nám dána zodpověd-
nost za to , že dílo bude vykonáno . Vést své děti duchovně a morálně je jedna z
nejobtížnějších a nejnamáhavějších povinností v našem životě , která se ovšem vy-
platí a stojí za podniknutou námahu . Vyzívá nás , abychom vychovávali , pečova-
li a vyučovali .
"Synové slyšte otcovské napomínání , pozornost věnujte poznávání rozumnosti .
Vždyť jsem vám předal výborné znalosti , moje učení neopouštějte : Když jsem byl
jako syn u svého otce , útlý jedináček při své matce , on mě vyučoval , říkával mi :
"Drž se celým srdcem mých slov , dbej na mé příkazy abudeš živ . Získej moudrost ,
získej rozumnost . Navýroky mých úst nezapomeň , neodchyl se od nich ." (Pří-
sloví 4,1-5) . Otec je správcem Božího vlastnictví .
Otec , který vede své děti , se zasvé děti modlí . "Když uplynuly dny slavnostního ho-
dování , Jób pro ně posílal a posvěcoval je . Za časného rána obětoval oběti zá-
palné za každého z nich , říkal si totiž : "Možná že moji synové zhřešili a zlořečili v
srdci Bohu ." Tak činil Jób po všechny dny ." (Jób 1,5)
Otec slouží jako kněz rodiny , zastupuje své děti před Bohem . Povšimněte si pri-
ority jeho denního programu : "za časného jitra" a "po všechny dny ." Ne jen občas .
Vedení chlapců je jiné než vedení děvčat : "Kéž jsou naši synové jak štěpy , krásně
urostlí vesvém mládí . Naše dcery ať jsou jako sloupy vytesané podle chrámového
vzoru ." (Žalm 144,12) /štěp=mladýovocný strom vypěstovaný štěpováním , tedy
naroubováním větvičky z již vyšlechtěného stromu , který nese kvalitní ovoce - pozn.
redaktora /
Na dospělé syny se zde pohlíží jako na vzrostlé stromy . užitečné , zakořeněné ,
samostatně rostoucí a začínající přinášet plody .
Otec by měl pomáhat svým synům , aby byli schopni domov opustit , ne v
něm setrvávat . Říkat synovi : dokud bydlíš pod mou střechou , budeš dělat to a to ..
- asi není to , co potřebuje . Namísto toho se piotřebuje připravit na to , až si
bude zakládat svou vlastní rodinu .
Ti kdo vedou , jsou nástrojem povzbuzení lidí . Povzbuzují syny , aby byli muži
Božími . Jsou trenéry a ne kritiky . Kritik problém nastoluje . Trenér jej pomáhá
řešit . Trenéři vytvářejí svým svěřencům podmínky , aby mohli být úspěšní , a po-
vzbuzují je k tomu .
Otcové vštěpujme svým synům a dcerám motivaci k tomu , abyse vyvíjeli v to , čím
by měli být podle biblických vzorů .
"Čím jsou šípyvruce bohatýra , tím jsou synové zplození v mládí ." (Žalm 127,4) .
Když se mladým stále ukazuje naPána jako měřítko zralosti , mohou se stát du-
chovní generací . Jinak se dostaví duchovní degenerace .
AUTOR : Clair Weaver