PERIODIZACE DUŠEVNÍHO VÝVOJE, ZÁKONITOSTI
PERIODIZACE DUŠEVNÍHO VÝVOJE, ZÁKONITOSTI
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE (ONTOGENETICKÁ)
Zabývá se vývojem psychiky jedince a činitelů, které je utvářejí v průběhu ontogeneze
Vývoj = proces, který má časové trvání a v jeho průběhu dochází ke změně
DRUHY ZMĚN VE VÝVOJI
1. Změna velikosti
fyzická – změna hmotnosti 3,5 kg → 70 Kg
– změna výšky 50 cm → 170 cm
psychická – narůstá objem mozku (po narození není velikost konečná) až 1350 Kg
– velikost slovní zásoby
2. Změna proporcí
fyzická – hlava ⅓ celého těla → hlava ⅛ celého těla
psychická – dříve spíše mechanická paměť pak logická
– dětství → puberta konkrétní myšlení
– puberta → smrt abstraktní myšlení
3. Zánik starých vlastností
fyzická – v 6 letech dochází ke ztrátě mléčného chrupu
– funkce brzlíku
psychická – úbytek impulznosti, hravosti
4. Vznik nových vlastností
objevuje se něco co do určitého věku nebylo
→ trvalé zuby
→ funkce pohlavních žláz
→ abstraktní myšlení
ČINITELÉ VÝVOJE
1. Vnitřní
získáváme (ovlivňují) od našich prapředků, předků a rodičů a z prenatálního vývoje
dědičnost
mechanismus – který to způsobuje
zrání – uvolňují co jsme zdědili (uskutečnění)
2. Vnější
činitelé prostředí do kterého se narodil
materiální – světlo, teplo, postel
sociální – druzí lidé
Mechanismus učení
činitel = vlastní aktivita
zasahuje do vnitřních vnějších
impuls přijde z obou dvou
Vnitřní – chci se naučit francouzsky
Vnější – můj přítel je Francouz
2
|
Vývoj je řízen zákonitostmi
1. Celistvost
v každém okamžiku působí jedinec navenek jako celek
2. Plynulost
přechod z jedné etapy do druhé je plynulý
v etapě předcházející se najdou projevy etapy následující ale i předcházející
3. Vnitřní rozpornost
jakákoli změna v organismu je výsledkem protichůdných (vlastností) tendencí
hravost X rozumovost → rozumovost
4. Přechod od všeobecných reakcí ke specifickým
dříve: babamala
pak: máma
řeč, chůze
5. Zákonitosti se u jedince realizují individuálně
PERIODIZACE
každá etapa je ohrazena – mezník
PRENATÁLNÍ OBDOBÍ
10 lunárních měsíců – 280 dní
početí → porod
POSTNATÁLNÍ OBDOBÍ
1. Dětství
1. Předškolní období
- kojenecké (nemluvnické) období
novorozenec + kojenec
0 – 1
porod → chůze, řeč
- batole
1-3 roky
chůze, řeč → sebeuvědomění, vůle
- předškolní věk (3-6 let)
vůle, sebeuvědomění → vstup do školy, zánik mléčných zubů
2. Období mladšího školního věku – Období prepuberty (6 → 10-12)
ztráta mléčných zubů → pohlavní dozrávání
3. Období staršího školního věku
- období puberty (10-12 → 15-16)
pohlavní dozrávání → ukončení, pohlavní zralost
- období adolescence (15-16 → 18-21)
pohlavní zralost → psychická a sociální zralost
2. Dospělost
sociální mezník – výkon profese
→ukončení profese (nárok na starobní důchod)
1. Raná dospělost ( 20→30)
2. Střední dospělost (30 → 45)
3. Starší dospělost ( 45→60)
3. Stáří
starší 60 let