JAN MILÍČ Z KROMĚŘÍŽE
JAN MILÍČ Z KROMĚŘÍŽE Jan Milíč se narodil někdy kolem roku 1325 . Pocházel sice z neurozené rodiny , ale díky svému vzdělání a schopnostem dosálh dobrého postavení . Působil jako kanovník kroměřížské kapituly , od roku 1358 jako pražský kanovník . Ve stejném roce přichází Milíč také ke dvoru Karla IV., kde působí v jeho královské kanceláři . V letech 1360-62 pak Milíč Karla IV. doprovází na jeho cestách po říši jako jeho podkancléř . 23.12.1363 se vzdal , ovlivněn silně německým kazatelem Konrádem Waldhauserem , všech svých úřadů , hodností a funkcí , a začal působit jako lidový kazatel : nejprve krátce v Horšovském Týně , po návratu do Prahy u sv.Mikuláše na Malé Straně , po smrti Konráda Waldhausera v roce 1369 káže Milíč i v Týnském chrámu . Jako kazatel byl Milíč proslulý . Kázal česky a jeho kázání byla natolik oblíbená , že musel kázat až pětkrát za den , aby se dostalo na všechny posluchače . Ve svých kázáních volal po vnitřní obnově církve , útočil na zlořády církve i její představitele . Jeho zbožnost jej vede k očekávání blízkého příchodu antikrista . V roce 1366 byl krátce vězněn za to , že za antikrista označil samotného Karla IV. V roce 1367 odjíždí Milíč k papežskému stolci do Říma , aby obhájil své učení . V Římě je ale obviněn ze šíření bludů a uvězněn . Ve vězení sepsal latinsky psané knihy Knížka o Antikristu a Řeč o posledním dni . Po svém propuštění v roce1368 se vrací do Prahy , kde pokračuje v horlivé kazatelské činnosti . Mezi jeho nadšenými posluchači nechybí mimo jiné Matěj z Janova či Tomáš Štítný ze Štítného , jejichž duchovní směřování Milíč pronikavě ovlivnil . Ve stejném roce sepíše Milíč List proti papeži Urbanu V., v němž upozorňuje na úpadek církve a vyzívá papeže ke svolání obecného koncilu k její nápravě . Následujícího roku podnikne Milíč další cestu do Říma . Vedle vlastní kazatelské činnosti se Milíč věnuje také vzdělávání dalších kazatelů a zakládá v Praze kazatelskou školu . V roce 1372 vzniká z jeho popudu a iniciativy na Starém Městě azylový dům , nazvaný Jeruzalém , kde dostávají novou šanci na začlenění do normálního života bývalé prostitutky . Pro mnoho desítek žen je Jeruzalém místem nového narození . V roce 1373 je Milíč na popud pražských žebravých řádů znovu obviněn z kacířství a odjíždí se hájit k papeži , tentokrát do francouzského Avignonu . V Avignonu 29.6.1373 ještě před vynesením rozsudku ve své při umírá - a tam je také pohřben . Svým důrazem na zvěstování Božího slova a sociální spravedlnost , kázáním v češtině , srozumitelné prostým lidem , požadavky na nápravu církve i příkladem vlastního života žitého podle ideálů evangélia , přispěl Milíč výrazným dílem k přípravě půdy pro rodící se českou reformaci . Jeho žáci a následovníci stáli u zrodu Betlémské kaple .